Creeper

Z Minecraft Wiki
Creeper
Creeper.png
Zdraví

Other: Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg

Síla Útoku

Záleží na vzdálenosti
Max. poškození:
Easy: Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHalf Heart.svg
Normal: Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svg
Hard: Heart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHeart.svgHalf Heart.svg
Dvojnásobné poškození, když je nabitý

Potěr

Osvětlení 7 nebo méně, na čemkoliv kromě půl bloků nebo trávy.

Síť Identifikace

50

Savegame Identifikace

?

Creeper je nechvalně známá, zelená a tichá příšera, která přepadne hráče a následně exploduje. Narozdíl od Zombie a Kostlivce nezačnou Creepeři hořet na přímém slunečním svitu. V podzemí a na povrchu se Creeper objevuje v noci a ve špatně osvětlených oblastech s úrovní osvětlení 7 nebo méně.

Notch popsal Creepery: "křehcí jako suché listí".[1]

Publicita[editovat | editovat zdroj]

Creepeři jsou mezi hráči nechvalně proslulí tím, že mohou poškodit nebo zničit hráčovy stavby, což z nich činí nejznámější ikonu Minecraftu. Jsou na části zboží na stránce Minecraft obchodu na [2] a stali se internetovým memem včetně fanouškovských kreseb, odkazech ve webových komiksech a demotivačních plakátech. Memem se stala např. neoficiální creeperova hláška (odkazuje na jejich tendenci se tiše přikrást za hráče a syčet, než explodují).[3]

"That'ssssss a very nice ___________ (everything, house, wolf, etc.) you have there... It would be a real shame if something were to happen to it..."

"To je velice hezký _______(všechno, dům, vlk, atd.) co tu máš.....byla by opravdu škoda, kdyby se tomu mělo něco stát...."

Využití[editovat | editovat zdroj]

Creepeři jsou nejsnadnějším zdrojem Střelného prachu nutného k výrobě TNT (dalšími, byť obtížnějšími, cestami jak získat střelný prach je zabít Ghasta nebo skrze nalezení a vyplenění Dungeonu). Každý creeper po smrti upustí 0-2 kusy střelného prachu."Vyjímkou je Enchant Kořist, potom z něj může vypadnout až 5 Střelného prachu.

Hudební disky[editovat | editovat zdroj]

Creepeři jsou jedinými příšerami, kteří upouští Hudební disk a to pouze v případě, že jsou zabiti Kostlivcem. Nezáleží na tom, jak je creeper zraněn předem, důležité je, že poslední smrtící úder musí přijít od kostlivcova šípu. Nejsnadnějším způsobem, jak toto zařídit, je zasáhnout creepera 4 šípy nebo ho dvakrát seknout železným mečem a potom ho dovést před kostlivce, který ho dorazí. Pokud není creeper zabit prvním kostlivcovým výstřelem, rozeběhne se jeho směrem a následně exploduje, aniž by upustil hudební disk.

Nabití creepeři ho mohou také upustit.

Chování[editovat | editovat zdroj]

Creeper těsně před explozí.

Když je od hráče vzdálený jeden blok, začne creeper hlasitě syčet a po 1.5 sekundě exploduje. Zabití creepera před začátkem nebo koncem odpočtu nezpůsobí explozi. Creepeři vydávají zvuk kroků pouze když jdou po hlíně nebo po trávě, ale jinak jsou tiší pokud nespadnou nebo nejsou zraněni. Když uvidí hráče procházet kolem nich, otočí se k nim a začnou jej pronásledovat.

Creeperově detonaci lze zabránit, jestliže se hráč pohne z výbušné vzdálenosti (okolo 3-4 bloků). Syčení přestane, jakmile se creeperův "časovač" začne vracet na nulu, závisle na hodnotě, která byla odpočítána, tzn. jestliže do detonace creepera zbývala 1 sekunda, bude trvat 1 sekundu, aby se creeper "uklidnil".

Creeper stále může vybouchnout i v případě, že hráč stojí za zdí 1 blok širokou, ačkoliv creeper musí hráče vidět, aby detonoval.To se může stávat v případech např. domů obehnaných plotem nebo nízkými zdmi, přes které může creeper vidět, když vyskočí. Creepeři nemůžou "vidět" hráče skrz sklo, takže jestliže je mezi hráčem a creeperem okno, hráč je v bezpečí. Tento fakt by neměl být zaměňován s "pronásledovacím" režimem - stejně jako každý jiný agresivní mob, jakmile creeper zaměří svůj cíl, mohou hráče pronásledovat i když hráč vejde do kompletně uzavřené budovy. Protože creeperům nevadí denní světlo, měli by se hráči mít před creepery na pozoru i ve dne.

Jestliže hráč zvládne uvěznit creepera v písku duší, tak se k němu může přiblížit až na vzdálenost dvou bloků, aniž by creeper detonoval, ale jestli přejde do plížení, creeper začne syčet a spustí se odpočítávání do detonace. Tento fakt demonstruje, že jestliže je hráč níž než creeper, creeper začne odpočítávat o něco později, ale jestliže je výš, začne odpočítávání dříve - pravděpodobně proto, že jestliže je hráč výš než creeper, snadněji uteče a ve větší výšce je více chráněn před výbuchem.

Výbušné vlastnosti[editovat | editovat zdroj]

Porovnání mezi nabitým (vlevo) a normálním (vpravo) Creeperem.

Creeperova exploze je o 25% menší než exploze TNT, s výbušnou sílou 3. Nabitý Creeper vybuchuje o 50% silněji než TNT, a 2x silněji než normální creeper.

Spolu s TNT a Ghastovýmiovými ohnivými koulemi, všechny upuštěné předměty v dosahu výbuchu jsou zničeny. Určité procento odbouchnutých předmětů výbuch přežije a dají se sebrat. Co se týče škod na okolí, čím tvrdší je materiál kolem výbuchu, tím menší je poškození okolí.

Nabití Creepeři[editovat | editovat zdroj]

Electrified Creeper.png

Nabitý Creeper je typ Creepera stvořený v případě, že blesk udeří okolo normálního Creepera ve vzdálenosti 3 až 4 bloků (vzácný případ). Nabití Creepeři se jinak přirozeně neobjevují a od normálních Creeperů se odlišují modrým světlem okolo nich.

Nabití Creepeři jsou úderem blesku zasaženi, tudíž je potřeba méně úderu k zabití nabitého Creepera. Jejich odpočítávání se chová přesně jako odpočítávání obyčejného Creepera, ale výbušná síla a vzdálenost je daleko větší než u obyčejného Creepera (jak je vidět na obrázku nahoře), tudíž by si hráč měl vždy dobře rozmyslet, jestli má zaútočit, nebo utíkat.

Boj[editovat | editovat zdroj]

Nejbezpečnější způsob zabití Creepera je zaútočit ze vzdálenosti. K zabití Creepera střelbou z luku je zapotřebí 5 šípů, ale rozumná alternativa je vystřelit 3 šípy a poté udeřit železným mečem, v případě kamenného meče jsou potřeba šípy 4.

V těsných prostorách je nejlepší s Creeperem bojovat ve vodě, neboť velká výbušná odolnost vody předejde okolní škodě, ačkoliv hráč bude stejně zraněn. Navíc, plovoucího Creepera lze snadno zdolat útoky zpod vody. Hráč též může využít Creeperova odpočítávání, kdy rychle udeří a poté se o pár bloků vzdálí, a takto to opakovat, dokud Creeper nezemře. Další alternativa je možnost shodit Creepera z velké výšky. Hráč by měl mít vždy na paměti, že je-li Creeper pronásledován, pohybuje se vždy dopředu a doprava (vaše levice).

Diamantovým mečem lze Creepera snadno dvěma údery hned za sebou zdolat. Tato taktika se příliš nedoporučuje v obklíčení několika Creeperů, ale může hráči zachránit život při průzkumu jeskyní a pádu Creepera k hráči.

Jestliže je Creeper pod hráčem, Creepera lze udusit položením bloku písku či štěrku nad Creepera. Většinou stačí tak jeden dva bloky k zasypání Creepera a jakmile je Creeper zasypán, začne se dusit až do udušení. Tento způsob je poněkud zdlouhavý, ale udrží hráče mimo nebezpečí výbuchu a šetří výdrž zbraně.

Ochranná opatření[editovat | editovat zdroj]

Vzhledem ke Creeperově přirozené tichosti a potenciálních rizik pro hráče a jeho stavby, musí hráč zůstat ostražitý za všech okolností, zvláště pak v jeskyních a hustě zalesněných oblastech. Hráčům je doporučováno nechávat si meč v jejich inventáři, aby na něj mohli přepnout v co nejkratší době. Pro udržení malého počtu Creeperů na povrchu, může hráč pravidelně spát v kryté a dobře osvětlené posteli, jelikož mají-li šanci, zpravidla se spawnují v noci.

Creepers' straightforward path finding tendencies can be used against them. The player can dig three-block-deep pits, lead the Creeper towards them, and then hit it from above. While two blocks may seem sufficient to trap a Creeper, there is a chance the Creeper will be "boosted" up out of the pit when struck. This strategy has a couple of major drawbacks - for one, it can be difficult to use on multiple Creepers, and it is possible for the player to fall into their own pit while running backwards. If hoist upon their own petard, the player is advised to block off the hole and wait until past dawn or tunnel away.

Construction Safeguards[editovat | editovat zdroj]

Creepers and other mobs could be attacked through the windows of both iron and wooden dveřes as long as the doors were placed from the outside of the shelter before 1.6, however this is no longer possible. Glass walls around entrances can preempt the Creepers' habit of hiding in ambush around corners (but this is offset by the disadvantage that glass is not very durable in an explosion). Ladders should be placed carefully, as Creepers are capable of climbing ladders, despite lacking arms.

To minimize Creeper damage to shelters and structures, the surrounding, interior, and roof areas should be well-lit. Buildings should be constructed out of sturdier materials like cobblestone or brick (with obsidian being the gold standard for blast resistant building blocks). Players should bear in mind that while an explosion will only destroy cobblestone construction to a depth of one block, it will destroy several blocks of dirt and may therefore expose a vulnerability to a building's unreinforced basement should it explode against a wall. Alternatively, the buildings can be built raised over the ground outside the reach of a Creeper's blast radius or on a platform on the surface of a deep ocean or lake, where the surrounding water will absorb most of the explosive force from swimming Creepers.

Cactus can be grown in a checkerboard formation to provide an effective deterrent measure for zombies, Creepers, and spiders, as even if a spider attempts to climb the cactus, it will still take damage. A zombie or Creeper walking into cactus will take damage, and eventually die.

Although obsidian is somewhat labour intensive to obtain, it can be used for building, in such ways that it will provide an adequate anti-Creeper defensive benefit, without large amounts of it being necessary. The most basic example is a 3x1x3 (length x width x height, so a total of 7 blocks required) frame around a main front entrance. With such a frame, the wooden doors may be blown off, but damage to the surrounding area should be relatively minimal. Having a 4x3x3 obsidian bed/panic room can be useful as a place to run to, if confronted by multiple Creepers as well.

As another point, stone slabs provide excellent defense against Creeper explosions as well, and are considerably easier to obtain than obsidian. While a Creeper will typically blow out the stone slab itself, the slab will prevent the explosion from damaging the underlying blocks, even if said underlying blocks are dirt or weaker material.

History[editovat | editovat zdroj]

The original pig model the Creeper was based on.

Creepers were first introduced in Survival Test version 0.24 on August 24, 2009. They were based on a failed pig model Notch had created.

In Survival Test, the Creeper's default look was a darker shade of green and flashed to a lighter green upon being hit. Before Creepers spotted the player their heads would droop down. Creepers behaved much like zombies except their attacks dealt only two hearts worth of damage rather than the zombies' three (or the more recent range of 8+). After taking damage, it would flash as an indicator of impending detonation. When killed, this Creeper caused a 4x4x4 spherical explosion that left a sizable crater, destroyed plenty of blocks (with the exception of stone) and hurt any players nearby. The Creeper was worth 250 points when killed, but this was later decreased to 200 points. As of Beta 1.4, the 'A' in the Minecraft logo included a Creeper's face.

Trivia[editovat | editovat zdroj]

  • Like all explosions, if a Creeper detonates whilst surrounded/in water, its explosion has no effect on blocks, but will still cause damage to entities.
  • Creepers are the only mob that a tame wolf won't attack.
  • It is possible to detonate a Creeper without taking damage.
  • The Minecraft profile picture on Facebook is that of a Creeper's face.
  • Creepers were given a new taking damage sound after the Halloween Update.
  • Creepers swell up and grow in size before exploding.
  • There is a bug in SSP in which Creepers sometimes use the sounds of other mobs, which can cause confusion in players.
  • As a Creeper approaches a player, it tends to circle to their right (player's left). This behavior – which is also seen in skeletons – makes them slightly more challenging to kill than many other mobs, particularly if the player is using a sword or other melee distance tool rather than a bow.
  • A Creeper's fuse countdown lasts a little longer if it encounters a cobweb, buying a little time for a player to flee if they are low on health.
  • In SMP, if a Creeper is attacked by another player, and the other player runs out of sight, it will not attack any other players.

References[editovat | editovat zdroj]